Female ja Male Multiple – laadukkaat monivitamiinit aikuisille

Solgar on kehittänyt naisille ja miehille omat laadukkaat monivitamiini-hivenainevalmisteet: Female ja Male Multiple. Molemmat sisältävät kaikkia elintärkeitä B-ryhmän vitamiineja, C-vitamiinia, E-vitamiinia, D-vitamiinia ja lisäksi hyvin imeytyvässä orgaanisessa muodossa olevia hivenaineita, kuten magnesiumia, sinkkiä, seleeniä, kromia, kuparia, booria ja jodia. Valmisteessa on myös koliinia ja inositolia, jotka ovat vitamiininkaltaisia yhdisteitä.

C-vitamiini on välttämätöntä raudan imeytymiselle. Se ehkäisee väsymystä, uupumusta ja yleistä heikkoutta sekä vahvistaa kehon vastustuskykyä. C-vitamiini on välttämätön kehon kollageenin eli tukikudoksen muodostukselle, jota on rustoissa, luustossa, iholla, kynsissä ja hampaissa. C-vitamiini on myös tehokas vapaiden happiradikaalien sieppari, jonka vaikutusta E-vitamiini tehostaa. On tärkeää muistaa, että tarvitsemme vesiliukoisia B- ja C-vitamiineja ja monia hivenaineita päivittäin, koska ne eivät varastoidu elimistöön.

Tuiki tärkeät B-vitamiinit

B-ryhmän vitamiinit avustavat satoja biokemiallisia reaktioita elimistössämme, kuten ruoan muuttumista energiaksi, hermoston ja muistin toimintaa sekä ruoansulatusta. Ne ovat myös välttämättömiä hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien aineenvaihdunnalle ja perintöainekselle (DNA) ja uusien solujen muodostumiselle. B-vitamiineille on määritetty väestötasolla päivittäiset saantisuositusarvot (RDA), jotka riittävät keskimäärin tyydyttämään terveen ihmisen B-vitamiinien tarpeen. Nämä suositusarvot eivät kuitenkaan aina toimi yksilötasolla, koska tarve voi vaihdella huomattavasti perimän, elämäntilanteen ja ympäristötekijöiden mukaan.

Monet tekijät lisäävät vitamiinien ja hivenaineiden tarvetta, esimerkiksi fyysinen ja psyykkinen stressi sekä ruokien liiallinen käsittely, kuten viljojen raffinointi, jossa ravintorikas kuorikerros poistetaan. Eräät valmisruokien lisäaineet sitovat muun muassa magnesiumin imeytymättömään muotoon. Liiallinen sokerin käyttö taas kuluttaa ravinteita, joita tarvitaan energia-aineenvaihduntaan. Useat lääkkeet poistavat elimistöstä vitamiineja ja hivenravintoaineita. Myös ruoan liiallinen kuumentaminen tuhoaa monia B-ryhmän vitamiineja, kuten B1-, B5-, B6-vitamiineja ja foolihappoa.

Energiantuotantoon tarvitaan erityisesti B1-, B2-, B3-, B5-, B6-vitamiineja ja biotiinia. Hermosto tarvitsee riittävästi B1-, B5-, B6-, B12-vitamiineja ja foolihappoa. B-vitamiinien puutos voi johtaa myös heikentyneeseen ruoansulatukseen, joten erityisen tärkeitä ruoansulatukselle ovat B1-, B2-, B3- ja B6-vitamiinit. Terve iho, hiukset ja kynnet tarvitsevat kaikkia B-ryhmän vitamiineja, erityisesti B1-, B2-, B3-, B5, B12-vitamiinia, folaattia, koliinia ja rikkipitoista biotiinia. Näiden vitamiinien pienikin puutos voi johtaa kuivaan, harmaaseen ihoon, ihottumiin, akneen, hiusten lähtöön sekä hauraisiin ja halkeileviin kynsiin. B-vitamiinit toimivat yhteistyössä keskenään, minkä vuoksi yhden B-vitamiinin puutos voi johtaa toisen B-vitamiinin heikkoon toimintaan.

Kivennäis- ja hivenaineet

Magnesium on tärkeä erityisesti energiantuotannolle. Se vähentää väsymystä ja heikotusta samaan tapaan kuin useat B-ryhmän vitamiinit ja C-vitamiini. Sinkki toimii yli 200:n eri entsyymin apuaineena elimistössä, ja se vaikuttaa edullisesti vastustuskykyyn ja happo-emästasapainoon. Erityisen tärkeä sinkki on hiusten, kynsien ja ihon terveydelle. Miehillä sinkki ylläpitää riittäviä testosteronitasoja. Suomalaisessa ravinnossa on niukasti myös seleeniä ja kromia. Seleeni on tärkeä kehon immuunijärjestelmälle ja kilpirauhasen toiminnalle. Kromi säätelee veren sokeritasapainoa ja osallistuu makroravinteiden käsittelyyn elimistössä.

Solgar Female Multiple Luontaistuntijan verkkokaupassa

Solgar Male Multiple Luontaistuntijan verkkokaupassa

Lehden muita artikkeleita

Kasvipohjaisia ravintolisiä ja sopivasti sinkkiä
Puhdasta monipuolista ruokaa, riittävästi lepoa ja sopivasti liikuntaa, näin keho valmistautuu paremmin flunssakauteen...
Lue
Viridian – lähes kaikille sopiva ravintolisäsarja
Suomalaiset saavat magnesiumia muun muassa viljavalmisteista (erityisesti täysjyväviljat), kasviksista (peruna,...
Lue